Favorit kycklingen.

För lite drygt 1månad sedan la jag upp ett recept; En favorit med en twist !
Och sa att originalet snart skulle komma upp. Självklart ar det ju inte gjort det även fast vi lagat den middagen, men nu så :) Nu har jag myss ätit de och gjort iordning några få bilder och recept åt er :)

Ingredienser:
4st kycklingfiléer
1 Kelda matlagningsgrädde 15%, 50cl
3st vitlöksklyftor
2st citroner
2paket fetaost
Smör att steka i
chiliflakes
salt och peppar

Gör såhär:
1 - Skär kycklingen i så stora bitar som ni vill ha den.
2 - Häll i lite smör i pannan oh bryn kycklingen med salt och peppar.
3 - Under tiden skalar ni vitlöksklyftorna och antingen som jag, river ner dom (med mitt fin fina handrivjärn) eller så hackar ni vitlöksklyftorna fint med en kniv. Kasta i vitlökarna och lite chiliflakes och låt kycklingen bryna klart.
4 - Samtidigt sätter jag på en kastrull med vatten och när det kokar upp häller jag i 3-4portoner spagetti.
5 - Jag delar båda citronerna och pressar ur saften ur dom med hjälp av citronpressen. Plocka bort stjärnorna för vi kommer använda både saften och köttet från citronerna.
6 - Nu börjar kycklingen bli klar och då häller jag över kanske en tredjedel av citronsaften så kycklingen tar åt sig lite av smaken.
7 - Häll sedan på all matlagninggrädde och låt det koka upp.
8 - Medan jag rör i kycklingen rör jag samtidigt i pastan som nu kokar och börjar bli klar.
9 - När kycklingen och grädden kokar smular jag ner ett paket fetaost och låter det smälta. Jag smakar av med lite peppar. Jag behåller kycklingen kokandes på kanske 5ans värme hela tiden.
10 - Pasta är klar, häll av den och tillbaka ner i kastrullen med lock på för att behålla värmen.
11 - Häll ner reste av citronsaften och skrapa även ner citronköttet. Smula ner det andra paketet fetaost och jag häller även lite mera peppar i grädden.
12 - Låter det koka i 1-2 minuter och sedan är det dags att servera och njuta !!!!

Detta recept av våran favorit kyckling smakar mest citron och sedan känner man fetaost smaken. Använda salt och peppar och eventuellt lite mera grädde om du inte vill att detska smaka lika mycket citron som vi :)
Det ser ut som att det blir mycket sås när vi låter den koka hela tiden men såfort ni serverar den så är det inte lika mycket sås och den är inte lika "såsig" utan fetaosten gör den lite "smulig", om ni förstår :P


Lycka till. Hoppas det smakar.





NAMN
Kom ihåg mig?

EMAIL (publiceras ej)


BLOGG


KOMMENTAR