På menyn idag: Kyckling

Idag blev det som sagt kyckling, klyftpotats och sås till middag. Var riktigt ritkigt gott.

Såsen var en liten sats av denna som jag gjorde i sommras
Ändrade dock lite på måtten, såhär gjorde jag denna gång.

Blandade 2dl creme med
1tsk citron peppar,
2vitlöks klyftor,
citron koncentrat - 30ml kanske &
lite chiliflakes.
Spara lite i en skål till kycklingen. Sedan la jag in den i frysen från 15:40 till kanske 17:15. Den stod lite för länge denna gång men den "smälter" på tallriken och på maten sedan så det gjorde inte så mycket !


Kycklingen gjorde jag på ett väldigt enkelt sätt denna gång.
Ansa fileerna (jag hade 3, nästan frysta) och lägg sedan i en ugns form.
Sedan körde jag in dom i ugnen ca5-7 minuter på 220grader så dom tinade lite. Häll sedan av allt vatten som samlas i formen. Kryddade kycklingen sedan med grillkrydde kvarnen. Tog lite av såsen och ringlade det över kycklingen och körde sedan in den igen på 225grader i 30-35 minuter.
När jag tog ut kycklingen täckte jag över den med folie och körde in potatisen.


Potatisklyftorna gjorde vi första gången i sommras och har sedan dess inte gjort om dom men nu tyckte jag det var dags igen eftersom de var så gott sist :)
Lägg potatisklyftor i en folieklädd plåt och krydda dom. Jag tog bara salt och vitlökspulver. Häll sedan över chiliflakes.
Sätt in potatisen i ca30 minuter i 225grader. Ta sedan ut potatisen och sätt in kycklingen längst upp. Häll över lite ost på potatisen och ta sedan en näve eller två med ruccolasallad och lägg över potatisen. Häll lite ost till över detta och sätt in det igen under kycklingen och låt osten smälta.

När osten smält så mycket som ni vill ha den så är det bara att servera.
Hoppas det smakar och lycka till !






NAMN
Kom ihåg mig?

EMAIL (publiceras ej)


BLOGG


KOMMENTAR