Högt blodtryck och blodtrycksfall.

Då har jag på 13dagar nu fått blodtrycksfall och svimmat 2ggr på jobbet.
Nu senaste, igår kväll, så slog jag mig såpass att jag fick avbryta passet och åka hem [då jag fick rådet av vårdguiden]. J hämtade mig och efter et tag så somnade jag och mår just nu helt okej. Det ömmar lite i ryggen efter fallet men jag känner mig förutom det helt återställd.
 
Var och förnyade ett recept igår innan jobbet också och tog då ett blodtryck. 172/90, tror det var 72alt74, ett tryck som jag inte kan vara glad eller stolt över direkt. Och jag ska nu börja kontrollera mitt tryck lite oftare. Jag är lite för ung för detta, men det finns ju en del att göra åt saken. Vilket J läste på 1177.se igår efter att han hämtade mig :) Detta kanske får mig att ta tag i lite saker som jag funderat på länge, kanske att man även får med J på en del ;)
 
Exempel på riskfaktorer som man själv kan påverka är
  • tobaksrökning
  • höga kolesterolvärden
  • diabetes
  • kraftig övervikt
  • felaktig kost
  • stillasittande livsstil
  • hög alkoholkonsumtion
  • högt saltintag.
Men jag ska iaf gå och kolla trycket igen i slutet på veckan och då får vi se vad dom säger på vårdcentralen, jag hoppas att det gått ner lite och att jag inte kommer ha för högt flera gånger så jag behöver medicin för det !
Återkommer om denna resa säkert :)
Får väl börja med denna fina lilla lista sålänge och se om det hjälper något. . .
 
Promenera
Andas djupt
Ät kalium
Bananer, russin, sötpotatis, tomater, bönor, melon och ärtor innehåller mycket kalium
Njut av mörk choklad
i små mängder
Drick med måtta
Satsa på koffeinfritt
Drick te
många grönéer innehåller hibiskus, som i studier visat sig leda till sänkt blodtryck.
Dessa téer går under namnet Karkade
Gå hem i tid
Att jobba övertid minskar möjligheten att motionera och leva hälsosamt
Slappna av med musik
Ta ett tillskott
tillskott så som Coenzym Q-10





NAMN
Kom ihåg mig?

EMAIL (publiceras ej)


BLOGG


KOMMENTAR