Vitlöksdoftande fläskfilé med grönpepparsås.

Åh det är ju så goott !!!! Vilken måndagsmiddag det blev :)
Oj bara 2dagar sent men bättre än aldrig :P

Köttet:
800g fläskytterfilé
2 vitlöksklyftor
salt, peppar, grillkrydda kvarnen
aluminiumfolie

Såsen:
en klick smör
1
schalottenlök alt, ½gul lök
2 msk grönpeppar
4 dl vispgrädde
salt, vitpeppar

Ansa köttet fint från allt. Pressa två vitlöksklyftor och gnid in köttet med dem. Krydda med salt, peppar och grillkryddan runt om. Lägg in köttet i aluminiumfolie och in i ugnen, 175 grader ca 1,5timmar.
Det är mer eller mindre genomstekt då, men om man har en köttermometer ska det vara 60-68 grader så är den i alla fall genomstekt.

Börja med att hacka löken till såsen. Fräs den med mortlad och helgrönpeppar någon minut i lite smör i en kastrull. Häll i grädden och låt koka ihop till cirka hälften. Krydda med salt och peppar. Smaka av.

Till detta serverade jag egen klyftpotatis !
Potatisklyftorna satte jag in samtidigt som köttet och under köttet. Efter en timme så höjde jag märmen till 200grader och de sista 15minutrana bytte jag plats på köttet och potatisen så potatisen fick lite färg !



Mums !

Receptet på köttet och såsen kommer härifrån --> Stephanie





NAMN
Kom ihåg mig?

EMAIL (publiceras ej)


BLOGG


KOMMENTAR