Fläskkotlett i ugn

Gårdagens middag blev riktigt bra och god om ni frågar mig :)
Färdig marinerad fläskkotlett, klyftpotatis, varma tomater & rödlök plus en riktigt god sås !!!
Det går snabbt att förbereda allt oh sedan stod det i ugnen kanske 50-60minuter...men det var det värt !
 
Du behöver:
Fläskkotlett i bit 700-900g (inte helt 100på vad våran va på & marinerad eller inte spelar ingen roll)
15 Styckna potatisar (medel stora)
2 Tomater
1 Rödlök
1 Liten burk (lätt) creme fraich
Salt
Peppar
2-2½ Röd chili
1 Vitlök (kinesisk vitlök)
Grillkrydda
Vitlökspulver
Citronsaft (3 små citroner)
Smör
folie/bakplåtspapper/silikonpapper
 
Jag började med att skära en skåra tvärs över & igenom fettkappan på köttbiten. La det i en ugnsform.
Sedan hackade jag ner ½-1 vitlök och la i skåran och runt om köttet. Gjorde samma sak med ½-1 röd chili. Sedan hade jag över lite citronsaft och ringlade över smör.
Ställde formen mitt på en plåt med silikonpapper på.
Jag skalade och gjorde klyftpotatis av 15st potatisar och la runt om på plåten, förutom hörnen.
Kryddade potatisen med salt, grillkryddan och vitlökspulver. Sedan skar jag ett kryss i tomaterna och delade rödlöken i två lika stora delar. (Skar bort lite i botten så löken kunde stå stadigt) Även löken fick salt över sig och sedan hamnade det i hörnen på plåten.
 
Ställ in allt i ugnen på 225grader i ca20min och sänk det sedan till 175grader och låt den stå ytterliggare 30-40minuter tills innertemperaturen är 65-70grader. Låt det ståoch svallna innan ni skär upp köttet.
Medans detta stod i ugnen så gjorde jag en enkel sås:
Blanda creme fraichen med saften från 2 citroner, ½ vitlök, svartpeppar och ½-1 röd chili (inget måste). Låt stå i kylen till servering.
 
Hoppas det smakar (:
 






NAMN
Kom ihåg mig?

EMAIL (publiceras ej)


BLOGG


KOMMENTAR