Träning och motivation

...Det är två ord som går hand i hand.
Men för mig alla gånger så går dom verkligen inte hand i hand. Min motivation brukar alltid infinna sig när jag tar tag i träningen men den försvinner lika fort som den kom nästan alla gånger. Det är som att hjärnan inte vill förstå eller koppla att träningen är bra för både kropp och själ. Så jag kan vara duktig och igång under någon veckas tid men sedan rinner det ut i sanden en månad eller så, sen kommer det tillbaka igen...

Men oavsett om det är för att gå ner i vikt, bygga muskler, få bättre kondis, smalare och tajtare kropp eller för att bara må bra så kan inspiration och delmål vara något som gör att man håller ut när det känns jobbigt och tråkigt eller som gör att man behåller motivationen. Då fastnar inte tankarna på det direkta målet som för en del kanske ligger på mils avstånd bort utan man ser ljuset i tunneln så att säga hela tiden. Att sätta upp delmål under resans gång kan göra att man mår bra i träningen och att man får mer motivation,även att se att sina delmål inte är omöjliga att uppnå utan det går, bara man är villig att satsa 100% oavsett vad.

Och allt det här med mat som folk hela tiden pratar om och alla dessa bokstavskombinationer gör mig lite galen. Jag tänker iaf inte dra ner på något annat än storlekarna på mina portioner, och äta mer regelbundet och flera mindre mål per dag. Jag tror på att man kan äta allt om man bara äter rätt storlek och regelbundet. Sen får ni alla andra säga vad ni vill och vissa dieter eller kurer kanske fungerar för er och är jätte bra. Kul för er. Men jag tänker låta mig själv äta det jag vill men jag tänker ändå tänka mig för hela tiden.

Rom byggdes inte på en dag. Och det kommer inte din nya kropp heller att göra. Låt det ta den tiden det tar. Kroppen behöver först tid att ställa om sig på när du börjar träna och sedan ska den börja "jobba" och sedan kommer resultaten. Det tar inte en månad att bli smal och sexpacket att komma fram utan det tar längre tid och det måste man tillåta kroppen.
Att försöka att inte jämföra sig själv, sina mål eller sina resultat med andra har jag erfarenhet av att det hjälper. När man slutar fokusera på andra och bara på sig själv så mår man bättre. Att man släpper allt och bara går in för att man själv ska komma dit man vill, må bättre och nå sina resultat är viktigare än vad dina vänner, folket på gymmet eller människor i allmänhet tycker, tänker och säger om dig, sig själva eller andra personer.
Vi har inte alla samma förutsättningar eller möjligheter och då ska man bara göra det som känns bra för en själv, lyssna på din kropp och dess signaler. Det som får dig att må bra och känna dig bättre i kropp och själ är det du ska fokusera på och bara köra ! Skjut inte upp det som jag gjort, för länge, men nu kör vi :)

Här får ni en motiverande och inspirerande blogg om att allt är möjligt, som jag följer ! Jenny Andersson





NAMN
Kom ihåg mig?

EMAIL (publiceras ej)


BLOGG


KOMMENTAR