Köttfärsgratäng.

Kvällens middag blev en enkel men god, köttfärsgratäng.
Vi hade tänkt en annan middag men eftersom vi då skulle behöva åka och handla, vilket vi inte kände för just ikväll och sambon kände sig lite dålig och trött så ställde jag mig i köket medan han fick vila och bara få vara efter en dag på jobbet !
 
Så jag satte mig och försökte gnugga geni hjärnan för att komma på något som, är enkelt, gott och som vi kan ha i matlådor till jobbet. Och efter en titt i frysen och skafferiet så bestämde jag mig helt enelt för en gratäng. Nu är jag glad att jag gjorde det. Det vart så otroligt gott :) köttfärs+pasta+ostsås = himmelskt gott !!
 
 
Du behöver för 2middagar och 4matlådor (2st formar):
600-700gram pasta
 
1000gram köttfärs
1 gul lök
2burkar krossade tomater
1 vitlök
Tacokrydda
Svartpeppar
Salt
 
Ostsås:
1msk smör
2msk vetemjöl
1 L mjölk
Salt, Svartpeppar, Muskotnöt
4dl riven lagrad ost
 
 
Koka pastan enligt anvisningarna. Spola det sedan med kallt vatten och ställ åt sidan.
Bryn köttfärsen och löken i en stekpanna. Tillsätt krossade tomater och kryddorna. Låt puttra ihop ca 5 min.

Smält smör i en kastrull till ostsåsen. Ta kastrullen från plattan och vispa ner mjölet till en slät kräm. Slå på lite mjölk i taget och koka på låg värme. Allt eftersom tjocknar såsen. Krydda med vitpeppar, salt & riven rivet skal av muskotnöt. Smaka av. Ta sedan av kastrullen från plattan. Tillsätt den rivna osten och låt den smälta ner.

Fördela pastan & färsen i en smord ugnsform. Avsluta med ett lager av köttfärsen häll över ostsåsen. Gratinera i ugn 220 grader ca 30 min. Jag la över lite riven ost som garnering innan servering som smälte fint :)

En formen blev lite mera ugnsbakad än den andra men vad gör det (:
 





NAMN
Kom ihåg mig?

EMAIL (publiceras ej)


BLOGG


KOMMENTAR