Hallonsylt.

Vi köpte hallon för drygt 1månad sedan som jag skulle göra sylt/marmelad på men eftersom vi inte hittade syltsocker så blev det till att leta efter ett nytt recept :) Och detta är receptet som jag använde mig utav.
 
1kg hallon
2 dl vatten
9 dl socker
 

Skölj hallonen i kallt vatten. Koka en sockerlag av vatten och socker och låt den koka några minuter tills sockret löst sig.
Rör ner hallonen och låt sylten koka cirka 5-10 minuter. Hallonen ska behålla lite av sin färg och gärna vara lite bitar kvar.

Slå på rengjorda burkar.


Jag gjorde den så tjock jag kunde eftersom det mer ska kännas som marmelad än som sylt (som faktiskt recept egentligen är för) och jag blev väldigt nöjd, speciellt med smaken ! (:
Jag använde frysta hallon direkt från frysen och det funkar jätte bra också . . .

Sedan lät jag den stå svalt i skafferiet i ca 7-10 dagar innan jag ställde in den i kylen. Just nu använder jag den mest i vaniljyoggi på morgonen men kanske att jag ska baka någon dag snart och använda den i det :)







NAMN
Kom ihåg mig?

EMAIL (publiceras ej)


BLOGG


KOMMENTAR