Kvällen "mys" middag :)

Biff, potatisgratäng, bea och en hemma gjord aioli stod det på menyn idag !!!

Biffen ansade jag och skivade upp i 6skivor runt kl12 och då gjorde jag även marinaden.
Kvällens marinad:
1.5dl olivolja
0.5dl vatten
1 stor röd chili
1 stor vitlök, alt 4-5 vitlöksklyftor (jag använder enbart hela vitlökar här hemma)
höftade med lite vitlökspeppar & BBQ krydda (köpta från gotland) och lite salt

Hacka vitlöken och chilin, blanda allt väl i en skål/bunke och lägg ner köttet och in i kylen.

Potatisgratängen:
12 stora potatisar
6-7dl matlagningsgrädde
1 vitlök
salt, peppar
3-4nävar riven ost

Vi skalade och skivade potatisen sedan i matberedaren för at spara tid :)
Jag smörjer en form med lite lite smör först för det blir lite lite godare.
Jag brukar sedan lägga ut potatisen ett lager i taget för att kunna salta och peppra varje lager lite och sedan pressar jag vitlöken över det översta lagret och slår sedan på m.grädden och sist osten som ett täcke.
Ställde in det i mitten av ugnen på 225grader i ca 50minuter och sedan eftervärme tills köttet blev klart.

Aioli:
4msk creme fraiche
1-2msk majonäs
1 pressad vitlök
Några droppar citronsaft
dijonsenap
peppar
salt

Pressa vitlöksklyftan och rör ihop den med majonäsen och crème fraîchen. Smaka av med lite dijonsenap och krydda lätt med svartpeppar och salt (om du vill). Låt stå och dra gärna en timme.

 

När potatisen hade varit inne i ca 25 minuter så laddade sambon upp för stekningen.
Servera allt och njut av en toppen middag (:


Marinaden | Gratängen | Aiolin


Middagen !





NAMN
Kom ihåg mig?

EMAIL (publiceras ej)


BLOGG


KOMMENTAR