Chokladfondant.

I måndags skrev jag om att jag skulle göra en överraskning till sambon och det glömde jag ju bort under kvällen att skriva om och sedan som sagt har jag befunnit mig på skadic hotel i sollentuna !

Men det blev en succé iaf och han tyckte det var jätte gott !!
Jag gjorde chokladfondant med passionsfrukts yoghurtsås och vaniljglass. Mums...

(4port)
Passionsfruktssåsen:
5passionsfrukter
1-1½dl turkiskt yoghurt


Chokladfondant:
100gram choklad
50gram smör
3msk vetemjöl
½tsk bakpulver
1krm salt
2ägg
-ev 1msk rom

{Klick Klick }
Bilderna är tagna med en galaxy sII



Börja med att dela och kröpa ur frukterna. Blanda med yoghurten och ställ i kylen.
Hacka eller bryt chokladen i mindre bitar. Smält smöret i en kastrull.
Ta av kastrullen från värmen och lägg i chokladen så den också smälter under omrörning.
Blanda vetemjöl, bakpulver & salt i en skål och häll sedan under omrörning ner detta i
smör&choklad blandningen. Tillsätt sedan ett ägg i taget under kraftig omrörning.
Smaksätt eventuellt med romen. (Jag hade knappt i halva matskeden...lagom smak för oss)
Fördela sedan blandningen i 4st portionsformar eller större muffinsformar som är smorda
och mjölde. Täck över dom och ställ sedan in dom i frysen minst 2timmar !

 

Ta fam dom igen ca 1timme innan servering.
Sätt ugnen på 225grader.
Grädda i nedre delen av ugnen ca 9-10minuter.
Stjälp genast upp dom och servera med yoghurten el glass eller varför inte både och !


 

- Mina är stora eftersom jag bara använde mig utav 2st formar och halva satsen i varje. -






NAMN
Kom ihåg mig?

EMAIL (publiceras ej)


BLOGG


KOMMENTAR