Oljorna

Jag pysslade med oljorna i tisdags som jag berättade om och här kommer lite bilder och hur jag gjorde det (:


Vitlök & citron olja:
Jag började med att skala och skära bort roten på 4styckna stora klyftor och 2-3små klyftor vitlök.
Sedan la jag knivens sida över de stora vitlökarna och tryckte till. Då delar dom på sig och smaken kommer fram riktigt mycket. Sedan tryckte ja ner dom i flaskan och delade de små klyftorna på längden och la i även dom.
Jag började sedan att riva bort lite citronskal, inte jätte mycket. Sedan tog jag fram potatisskalaren och tog bort allt skal från en citron. Försök att få med så lite vitt på skalet som möjligt. Sedan la jag även ner det i flaskan.
Häll sedan över oljan i flaskan. Jag tog en liten flaska eftersom jag ska smaka av den och använder man för mycket kan det vara svårt att justera smaken... Skaka sedan flaskan och låt den stå några dygn-en vecka.

Chiliolja:
Här använde jg mig utav en redan köpt chiliolja, men då jag tyckte den var lite svag i smaken så tog jag torkad chili som vi köpte i thailand för att smaksätta den. Jag använde mig utan 4styckna chilisar som jag delade på längde och 2styckna som jag bara skar ett litet litet snitt i och la i hela.
Häll över oljan och skaka flaskan. Låt även denna få stå i några dygn-en vecka, smaka av och justera smaken efter er själva.
Det går även att använda en vanlig oliv olja men jag ville testa chilioljan tidiare och nu tycker jag den är lite klen så därför använde jag den. Du behöver inte leta upp thailänsk chili heller utan köp den ni vill använda och som inte är för stark för er.

Hoppas ni gillar detta lika mycket som jag (:
Lycka till !





NAMN
Kom ihåg mig?

EMAIL (publiceras ej)


BLOGG


KOMMENTAR